Sivut

13.8.2017

BRATISLAVA TRAVEL DIARY

Kävin kuukausi sitten pienellä kierroksella Euroopassa. Mulla oli kaksi pääkohdetta, joista toinen oli Slovakian pääkaupunki Bratislava. Slovakiaan halusin mennä itse kaupunkiin tutustumisen lisäksi siksi, että mun lapsuudenystävä Sanni on asunut siellä jo muutaman vuoden. Oon tätä ennen käynyt Bratislavassa kerran tammikuussa, mutta silloin mun visiitti jäi todella lyhyeksi matkustusongelmien takia, käsi ylös joka yllättyi matkustuksessa tulleista mutkista, kun kyseessä on minä.  Nyt halusin siis lähteä uudestaan Bratislavaan ja vähän paremmalla ajalla, jotta ehtisin rauhassa tutustua kaupunkiin ja viettää aikaa Sannin kanssa.

Saavuin Bratislavaan torstaipäivällä matkustettuani 14 tuntia bussissa, sillä matkaan olin lähtenyt Hannoverista. Pienen bussiasemasekaannuksen jälkeen löydettiin Sannin kanssa toisemme ja päästiin kiertelemään helteistä kaupunkia. Mun visiitin ajalle sattui vielä ne ''huonot ilmat'' eli alle kolmenkympin lukemat, mutta mulle nuo Keski-Euroopan auringonpaahteet riittää aina paremmin kuin hyvin.

bratislava slovakia 1 bratislava slovakia 30 bratislava slovakia 28 bratislava slovakia 27

Lähdin Bratislavasta eteenpäin sunnuntaina puolenpäivän jälkeen, ja lauantain käytin naapurimaan pääkaupunki Wieniin tutustumiseen. Ehdin siis olla vajaa kolme vuorokautta Bratislavassa ja ottamalla aivan rennosti se aika riitti mulle hyvin. Noina päivinä kierrettiin kaupunkia paljon, käytiin vanhassa kaupungissa sekä Bratislavan linnoituksella, puistoissa, kauppakeskuksessa ja noh, oikeastaan kaikessa tarpeellisessa. Sen lisäksi ehdittiin myös jutella paljon asioita halki. Tiedättekö, kun oot viimeksi nähnyt ystäväsi 6 kuukautta aiemmin ja sitä ennen taukoa näkemisestä on ollut yli viisi vuotta? Silloin sitä juttua vaan riittää ja riittää ja riittää. Ja se on kyllä huippua, että vaikka elämäntilanteet on muuttunut ja ollaan päästy todella kauas niistä 10-vuotiasta tanhutytöistä, jollasia oltiin tutustuessa, niin edelleen juttu luistaa ja meillä synkkaa niin hyvin. Meidän keskustelut ei toisaalta koskaan oo kauhean kepeitä, vaan aina päädytään puhumaan jostain elämää syvemmistä henkevistä asioista, haha. Se on musta vaan niin kivaa. No joo, tästä voisi kirjotella pitkät litaniat erikseen, mutta jos pitäydyn nyt kuitenkin tässä Bratislava-aiheessa!

Meidän päiväsaikainen kiertelyseurue koostui mun ja Sannin lisäksi myös kolmannesta tyypistä, eli reilu puolen vuoden ikäisestä sulosesta tytöstä. Saatiinkin hyvät naurut, kun Sannin lapsi otti itestään alla näkyvän selfien mun kameralla, haha. Still better selfie than your fake duck face. No ei, mutta onhan hän nyt sulonen, en kestä! :D Pysähdyttiin lounaalle tuohon Urban Deli -kahvilaan, jossa oli superkiva sisustus sisällä ja mukava terassialue ulkona, ja muutenkin paikka oli viihtyisän oloinen. Siellä oli myös wifi asiakkaiden käytössä sekä siistit vessat, joten paikka vaikutti kivalta - ainoastaan sisällä liian kovaa soiva musiikki ärsytti. Ei kuitenkaan jääty syömään tuonne, sillä listalta ei löytynyt jommalle kummalle sopivaa ruokaa. En nyt millään muista oliko gluteenittoman vai vegaanisen ruoan kanssa puutteita? Joka tapauksessa siirryttiin toiseen paikkaan juotuamme ensin tuolla kuitenkin ilmaiset vedet, joita meille ehdittiin jo tarjoilla, hehe. Syötiin myös muutamat yllättävän halvat jätskit. Ilta-aikaan halusin myös maistaa slovakialaista valkkaria, ja sekin oli yllättävän halpaa ja hyvää! Lasi talon valkkaria taisi maksaa jotain 60 sentin suuntasta, eli kauheesti ei matkabudjetti siitä venynyt. Bratislavassa oli paljon kivan olosia istuskelupaikkoja, ja jos hinnat on tuota tasoa, niin oisin voinut testata niitä useammankin pidemmällä reissulla.
  bratislava slovakia 31bratislava slovakia 18 bratislava slovakia 21 bratislava slovakia 13

Missä sitten suosittelen käymään Bratislavassa ollessa? Mun mielestä nähtävyyksiä ei mitenkään erityisen paljon löydy, ja onnistuinkin käymään aika kivasti ympäri kaupunkia olevissa paikoissa. Voin suositella kuitenkin erityisesti vanhassa kaupungissa kiertelyä, Bratislavan linnalle kiipeämistä, kaupungintalon aukiolla käymistä, Pyhän Martinuksen katedraalilla käymistä ja vaikkapa päämäärättömästi ratikassa istumista niin, että saa paremman yleiskäsityksen kaupungista. Siis tietenkin jäätelön syömisen ja viininmaistelun lisäksi. Lisäksi voin näin mututuntumalla ajatella, että yksi Bratislavan nähtävyyksistä eli UFO-ravintola voisi olla käymisen arvoinen paikka. Itse en siis siellä käynyt, mutta näin sen paikan linnan kukkuloilla kiikkuessamme. Lentävän lautasen mallinen rafla sijaistee Nový Most -sillan pylvään päässä.

Yksi mua erityisesti miellyttänyt paikka on sellainen, johon päädyin oikeastaan vahingossa odotellessani linja-autoa Wieniin. Olin menossa kurkkaamaan Pyhän Martinuksen katedraaliin sisälle, mutta en päässyt sinne, sillä kirkossa oli juuri häät alkamassa. Sen sijaan kävelin kirkon taakse oleville kujille ja kiertelin niitä ympäriinsä. Kaikki alla olevat kuvat tuota mun ja Sannin kuvaa lukuunottamatta on otettu niiltä kujilta, jonne pääsee siis ensimäisessä kuvassa näkyvän katedraalin toiselta puolelta. Toi alue oli mun mielestä tosi kiva kaikkine pienine kujineen ja värikkäine taloineen. Jotenkin tosi visuaalinen paikka, suosittelen käymään.

bratislava slovakia 16 bratislava slovakia 22 bratislava slovakia 25 bratislava slovakia 24 bratislava slovakia 20 bratislava slovakia 26

Sellanen travel diary irtosi Bratislavasta. Suunnittelen tekeväni Slovakiaa koskevat postaukset kolmessa osassa. Toinen tulee olemaan tämän postauksen kaltainen kuvapläjäys yleisesti Bratislavasta, ja yhden ajattelin omistaa tuolle Bratislavan linnassa käynnille. Mun matkapostaukset on aina aika pitkiä, mutta haluan tehdä niistä niin kattavia, että joku voi saada vinkkejä ja inspiraatiota omille reissuilleen. Lisäksi musta on hirveän kiva kertoa reissuistani teille! Ilman niitä mun blogi olisi varmaan paljon tylsempi ja ei mun näköiseni, sillä matkailu ja vieraisiin kulttuureihin tutustuminen on nykyään todella vahvasti osa mua. Vieraissa kaupungeissa on niin kiva vaan kuljeskella ympäriinsä ja kerätä tietoa sekä kokemuksia.


Onko kukaan teistä käynyt Bratislavassa? Vaikuttaako se teistä paikalta, jossa voisitte kuvitella käyvänne?

8 kommenttia:

  1. Olipa ihana postaus! <3 Tuonne ensi viikolla ;) Kiitos kun teit tämän, ehkä kerkeän vielä lukemaan Wienistä kun ollaan siellä, en tiedä :D Mulle tulee Bratislavasta paljon mieleen Tallinna, jotenkin samoja piirteitä. Vaikuttaa kyllä mukavalta kaupungilta, meille tulee varmasti mukava reissu tuolla! Kauniita kuvia oot ottanut<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teille tulee varmasti niin kiva loma tuolla päin Eurooppaa! Koitan saada julkaistua Wienin postauksen ylihuomenna, jos ehtisi vielä olla hyödyksi. Ja toivottavasti tästä oli nyt jotain inspiraatiota tai vinkkiä Bratislavaan! Tein tän postauksen nyt nimenomaan sillä ajatuksella, että ehdin tässä kertomaan kaikki olennaiset asiat, mitä sinne lähtijä voi haluta tietää. Seuraavissa postauksissa esittelen sitten just enemmän tota linnaa (menkää sinne!!) ja laitan lisää kuvia ja yleistä pohdintaa Slovakiassa. Eli tää oli se tärkein lukea ennen matkaa, haha :D Tallinnassa en oo ikinä käyny, mut sieltä nähdyistä kuvista voisin päätellä kyllä samaa! Huippua reissua teille ja kiitos sulle <3 Pitääkin käydä sitten sun blogista lukemasta teidän kokemuksia näistä paikoista! ;)

      Poista
  2. Tosi ihanasti kirjotat, en oo aiemmin harkinnut Bratislavaa matkakohteena mutta tää kyllä muutti mielen! :-)
    Huomasin että asut kanssa Tukholmassa, oon ite asunut täällä myös nyt vuoden ja just aloitin bloggailemaan osoitteessa https://herttaviljanen.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! :) Kiva, että tää sai sut vähän ees kiinnostumaan Bratislavasta! Kannattaa pistää se matkakohdelistalle ainakin mun mielestä.

      Kävinkin jo heti kattomassa sun blogia, hauskaa että asutaan molemmat täällä! Oli kiva nähdä tuttuja maisemia sun blogista. Mä oon täällä vielä syyskuun loppuun ja ehkä voitaisiin jopa tavatakin joskus tässä ennen mun poismuuttoa, jos sua kiinnostaa. :) Kamerat mukana tietysti! ;D

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Älä :D Ihan paras! Noita oli useempia ja mua vaan huvitti ne kaikki nii paljon ku yritin valita minkä niistä tänne pistän ;D Hahaha hän osaa kyllä ottaa edustavia kuvia itestään jo nyt <3

      Poista
  4. Toi näyttää ja vaikuttaa tosi upealta paikalta! Ihania kuvia taas kerran<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bratislava oli kyllä kiva paikka! Ei samalla tavalla kaunis, kuin voisin kuvitella jonkun Pariisin olevan, mutta jotenkin tunnelmallinen ja viihtyisä kaupunki ehdottomasti. Kiitos Elli <3

      Poista

Kommentoi postausta! Vastaan kaikkiin kommentteihin, myös vanhoihin postauksiin tulleisiin. Kiitos viestistäsi! :)